Koniec sezonu rowerowego w Gliwicach

05.12.2019

Z soboty na niedzielę zakończył się ostatni, trzeci rok obowiązywania umowy zarządzania Gliwickim Rowerem Miejskim. Tylko od początku marca, operator systemu, Nextbike Polska odnotował 84,8 tys. wypożyczeń oraz 5,8 tys. rejestracji nowych użytkowników.

30 listopada zakończył się trzeci sezon funkcjonowania wypożyczalni rowerów publicznych w Gliwicach. Sieć rowerowa GRM wystartowała 28 marca 2017 r., jako siedemnaste miasto w Polsce i drugie na Śląsku, w którym Nextbike uruchomił samoobsługowy system roweru publicznego. System zaczynał od 10 stacji i 100 niebiesko-czerwonych jednośladów. W kolejnym sezonie został rozbudowany o nowe miejsca wypożyczeń, a flota powiększała się o kojenie pojazdy. Użytkownicy mieli do dyspozycji już 150 rowerów, które można było wynajmować na 15 stacjach.

— Podsumowując 3 lata funkcjonowania – wprowadzenie Systemu GRM możemy uważać za sukces. Rowery miejskie wpisały się w krajobraz i funkcjonowanie Miasta oraz stały się zarówno atrakcją jak i popularnym środkiem transportu miejskiego. Ze względu na duże zainteresowanie mieszkańców Miasto Gliwice zdecydowało się na ogłoszenie przetargu na kolejny rok funkcjonowania systemu — mówi Marioli Pendziałek – Naczelnika Wydziału Przedsięwzięć Gospodarczych i Usług Komunalnych.

Ostatni sezon Gliwickiego Roweru Miejskiego w ramach dotychczasowej umowy dobiegł końca. Nasze dane pokazują, że komunikacja rowerowa podbiła miasto — mówi Aleksandra Myczkowska-Utrata, dyrektor ds. komunikacji Nextbike Polska. — Cieszy nas także, że coraz więcej użytkowników dostrzega atuty proekologicznego i taniego transportu w swoim mieście, a gliwiczanie chętnie korzystali z rowerów.

Przez cały okres działania systemu GRM zarejestrowało się niemal 19,8 tys. osób, z czego 5,8 tys. dołączyło do grona rowerzystów miejskich w tym sezonie. Najliczniejszą grupą miłośników miejskich dwóch kółek wśród mieszkańców Gliwic są osoby w wieku 18 – 25 lat. Stanowią oni 39% wszystkich użytkowników.

Użytkownicy (ponad 68%) chętnie korzystali z bezpłatnych pierwszych 15 minut wypożyczenia. Najwięcej wypożyczeń (17%.) jest w godzinach 16.00-18.00, czyli w czasie powrotu z pracy.

System gliwickiego roweru był kompatybilny z innymi systemami Nextbike Polska. W 2019 r. stacje rowerowe GRM zostały także zintegrowane ze stacjami w innych miastach Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Standardowe jednoślady można było wypożyczać i zwracać bez ponoszenia dodatkowych kosztów w katowickim City By Bike, chorzowskim KajTeroz oraz na stacjach systemów w Tychach, Sosnowcu, Zabrzu i Siemianowicach Śląskich.

Od 1 marca 2019 w Gliwicach operator – Nextbike Polska odnotował:

  • Średnio 309 wypożyczeń dziennie
  • Miesięczny rekord wypożyczeń: 14 157 w czerwcu
  • Dzienny rekord wypożyczeń: 696 – 26 kwietnia, każdy rower wypożyczono średnio 4,6 razy
  • Największą w historii liczbę wynajmów pojedynczego użytkownika w jednym sezonie: 421 wypożyczenia
  • Najpopularniejszy rower numer 62147 – 907 wypożyczeń (śr. 3,3 razy na dzień).
  • Średni czas wypożyczenia roweru: 26 minut 40 sekund

Najpopularniejsze stacje wypożyczeń:

  • Akademicka – 14 462
  • Dworzec – 13 392
  • Inwalidów Wojennych – 10 139

Najpopularniejsze trasy przejazdów w mieście:

  • Dworzec do ul. Akademicka – 3 753
  • Akademicka do Dworzec – 3 573
  • Dworzec do pl. Inwalidów Wojennych – 2 240

2019 rok był ostatnim sezonem realizowanym w ramach trzyletniej umowy na zarządzanie i obsługę roweru miejskiego w Gliwicach z największym w Polsce operatorem samoobsługowych wypożyczalni – Nextbike Polska.